Zoekresultaten :

Categorieën
Slaaptips

Parkinson slaapproblemen: slaap beter in een maatwerk bed

Parkinson en slaapproblemen gaan voor velen hand in hand. In bepaalde gevallen krijgt men eerst de diagnose Parkinson, waarna er bij verslechtering van de aandoening ineens ook slaapproblemen ontstaan. Anderzijds komt het ook voor dat mensen al langere tijd last hebben van slaapmoeilijkheden, waarna er wordt vastgesteld dat men lijdt aan Parkinson.

Het is dan ook een aandoening met een relatief uniek verloop voor elke patiënt. Toch, duidelijk is wel dat Parkinson en slaapproblemen vaak tegelijk voorkomen. Het is dan goed om een bed te kopen dat een goede nachtrust stimuleert. Hiervoor bent u welkom bij Bedder.

Een maatwerk bed bij Parkinson met slaapproblemen

Voor veel mensen geldt dat Parkinson en slaapproblemen samengaan, al geldt dit zeker niet voor iedereen. Zoals gezegd verloopt de aandoening bij iedereen anders. In de basis is het allemaal gelijk, maar gedetailleerd zien we grote verschillen. Heeft u Parkinson met slaapproblemen, dan wilt u natuurlijk zorgen voor een verbetering van de nachtrust. Dit kan door gebruik te maken van een maatwerk bed van Bedder. Dit biedt namelijk belangrijke opties en voordelen:

  • Op maat gemaakt naar uw persoonlijke behoeften
  • Eenvoudig naar behoefte te verstellen (elektrisch)
  • Het bed kan eenvoudig verrijdbaar worden gemaakt
  • Voorzien van een draadloze afstandsbediening
  • Kan worden geleverd in een deelbaar model

Hoeveel mensen met Parkinson hebben slaapproblemen?

We hebben al genoemd dat veel mensen met Parkinson slaapproblemen ervaren, maar hoeveel mensen zijn dit nu werkelijk? Volgens onderzoeken, uitgevoerd onder mensen met Parkinson, ervaart 70 tot 90 procent van ondervraagde personen met Parkinson slaapproblemen.

Hierbij gaat het niet altijd om dezelfde soort slaapproblemen. Deze variëren van moeite met in slaap vallen tot moeite met doorslapen, en van overmatige slaperigheid overdag tot onrustig slapen in de nacht. In alle gevallen geldt voor mensen met Parkinson dat de slaapproblemen het dagelijks functioneren sterk negatief beïnvloeden.

De ziekte van Parkinson en de oorzaak van de slaapproblemen

Wereldwijd leven maar liefst 10.000.000 mensen met Parkinson, in Nederland leven er zo’n 50.000 mensen met deze ziekte. De ziekte heeft bij iedereen die aan deze ziekte lijdt andere kenmerken. Dit kan gaan van handen die trillen tot zware depressies.

Maar ook slaapproblemen komen geregeld voor bij mensen die Parkinson hebben. Sommige medicijnen kunnen namelijk slaapproblemen geven. Zo worden er medicijnen gegeven tegen het beven, die er voor zorgen dat men overdag juist moe en slaperig wordt. Maar ook doordat u ‘s nachts niet goed slaapt kunt u overdag extra slaperig zijn. Deze problemen houden elkaar dan ook in stand.

REM-slaap-gedragsstoornis en Parkinson

Mensen met Parkinson die last van slaapproblemen hebben kunnen ook de slaapstoornis REM-slaap-gedragsstoornis hebben. Deze slaapstoornis komt veel voor bij Parkinsonpatiënten. Bij deze stoornis zijn de spieren in de nacht niet genoeg ontspannen.

Wanneer iemand slaapt bewegen normaliter alleen de ogen tijdens het dromen. Wanneer iemand de REM-slaap-gedragsstoornis heeft is dit niet geval. Iemand met deze stoornis zal tijdens het dromen zijn of haar gehele lichaam bewegen. Hierdoor slaapt deze persoon minder goed en kan nog erg moe zijn bij het ontwaken in de ochtend.

Adviezen die u helpen beter te slapen:

Wanneer u slaapproblemen heeft die voortkomen uit medicijngebruik kunt u dit voorleggen aan uw behandelend arts. Wellicht is er een ander medicijn beschikbaar dat beter bij u past. Daarnaast is het belangrijk om in een stille en donkere kamer te slapen in een bed dat is afgestemd op uw behoeften.

Bedder biedt u een maatwerk bed voor een betere nachtrust

Als Parkinson voor slaapproblemen zorgt, dan is het vooral belangrijk om de factoren om u heen voor de nachtrust zo gunstig mogelijk te maken. Hier helpt Bedder u graag bij. Wij bieden diverse soorten maatwerk bedden, die wij volledig op de behoeften van uw lichaam af kunnen stemmen.

Maak eens een afspraak voor een vrijblijvend bezoek aan onze showroom of neem contact met ons op voor meer informatie en advies. Wij bieden u graag het maatwerk bed dat u een zo goed mogelijke nachtrust oplevert.

Categorieën
Boxsprings

Langer thuis wonen ouderen: het kan met een hoog laag bed

Langer thuis wonen voor ouderen is een wens van velen. Het in huis kunnen blijven wonen biedt dan ook belangrijke voordelen. Toch lijkt het in de praktijk vaak lastig om thuis blijven wonen voor ouderen mogelijk te maken. Eén van de eerste problemen waar men vaak mee te maken krijgt is het feit dat het uit bed komen lastiger wordt.

Mensen die slecht ter been zijn of een afnemende gezondheid hebben, merken in de regel het eerst dat zij lastiger zelfstandig uit bed kunnen komen. Dit is vaak een signaal dat iemand niet lang meer thuis kan blijven wonen. Toch is er wel een oplossing om langer thuis wonen voor deze ouderen te realiseren. U kunt namelijk een hoog laag bed aanschaffen bij Bedder.

Langer thuis wonen ouderen: wat zijn de voordelen?

Het thuis blijven wonen voor ouderen biedt diverse belangrijke voordelen. Veel ouderen wonen al erg lang in hun woning, waardoor de woonlasten maandelijks relatief laag liggen. Financieel is het dus vaak voordeliger om langer thuis te wonen. De ouderen kunnen hier vaak prima profiteren van de nodige hulp en ondersteuning, zoals thuiszorg.

Bij het leven in een eigen woning kunnen de ouderen hun eigen sociale contacten behouden en voelen zij zich veiliger in hun vertrouwde omgeving, met persoonlijke eigendommen om zich heen. Bij een verhuizing naar een zorgfaciliteit kan het grootste deel van de inboedel niet mee. Het belangrijkste voordeel van langer thuis wonen voor ouderen is natuurlijk wel het behoud van het gevoel van zelfstandigheid.

Met een hoog laag bed kunnen ouderen langer thuis wonen

In veel gevallen is thuis blijven wonen voor ouderen mogelijk wanneer zij goed zelfstandig het bed uit kunnen komen. Dit kan met behulp van een hoog laag bed van Bedder. Wij bieden meerdere oplossingen voor ouderen, waaronder goede seniorenbedden en zorgbedden.

Deze bedden worden op maat gemaakt en kunnen onder meer deelbaar en verrijdbaar worden afgeleverd. Daarnaast kunnen wij de bedden voorzien van uitstapverlichting voor extra veiligheid. Uiteraard kunnen de hoog laag bedden elektrisch verstelbaar worden gemaakt, compleet met een draadloze afstandsbediening.

Bedder levert hoogwaardige hoog laag bedden op maat

Met een hoog laag bed, een zorgbed of een seniorenbed op maat kan langer thuis wonen voor ouderen vaak worden gerealiseerd. Dat is natuurlijk een hele uitkomst voor iemand die wenst zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen. Hieronder vertellen we u wat meer over een zorg- en seniorenbed.

Wat is een zorgbed?

Een zorgbed is een soort bed dat van alle gemakken voorzien is. Het heeft de functies van een ziekenhuisbed, maar heeft een huiselijke uitstraling. Een groot voordeel van deze bedden is dat ze werkelijk over alle functies beschikken dat een ziekenhuisbed ook heeft. Ziekenhuisbedden kunnen confronterend zijn doordat degene die in het bed slaapt geconfronteerd blijft worden met ziekte. Een zorgbed ziet er huiselijk uit en past dan ook in ieder interieur. Het langer thuis wonen kan dan ook erg prettig zijn door het gebruik van een zorgbed

Wat is een seniorenbed?

Een seniorenbed is een soort bed dat speciaal ontwikkeld is voor mensen die niet prettig zelf in en uit bed kunnen stappen. Langer thuis wonen kan ook door een seniorenbed goed mogelijk gemaakt worden. De hoogte van een seniorenbed vergemakkelijkt namelijk het in en uit bed komen. Hierdoor hoeft degene die het bed gebruikt niet te veel inspanning te leveren. De matras ligt hoger dan de bedrand waardoor men niet op de harde rand hoeft te zitten.

Het verschil tussen een zorgbed en een seniorenbed:

Seniorenbedden en zorgbedden zijn beide elektronisch verkrijgbaar. Een seniorenbed is verkrijgbaar in een één als tweepersoons bed terwijl een zorgbed echt als éénpersoons bed beschikbaar is. Een zorgbed zorgt ervoor dat een patiënt de best mogelijke zorg thuis kan ontvangen. Het bed beschikt over de meest comfortabele hoogte, heeft een papegaai, hekjes en is verrijdbaar. Wanneer u op zoek bent naar een bed waarin iemand thuis lang en goed verzorgd kan worden dan is een zorgbed een hele goede optie.

Bedder nodigt u uit om op afspraak een bezoek te brengen aan de showroom, om de mogelijkheden vrijblijvend te bespreken om langer thuis wonen mogelijk te maken.

Wilt u eerst meer informatie of advies van ons ontvangen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Categorieën
Slaaptips

Rugpijn na slapen voorkomen? Wij hebben de juiste tips

Heeft u last van rugpijn na het slapen? Het ontstaan van rugpijn na slapen kan verschillende oorzaken hebben. Geen lichaam is hetzelfde en daardoor heeft ieder lichaam een andere matras nodig om een goede nachtrust te bevorderen en op te kunnen staan zonder rugklachten. Daarom is het belangrijk om op een matras te slapen dat goed bij uw houding en lichaam past. In dit blog vertellen we u graag meer over de oorzaken van rugpijn na het slapen en het vinden van de juiste matras!

Een matras op maat

Om rugpijn na slapen te voorkomen is het belangrijk dat u op de juiste matras slaapt. Lichamen zijn er in allerlei soorten en maten, maar dat geldt ook voor matrassen. Wanneer u last van rugklachten heeft is een standaard matras niet goed genoeg. Een matras dat zich aanpast en blijft aanpassen is uitermate geschikt om rugklachten op te lossen en tevens te voorkomen. Ons lichaam verandert, dan is het ook wel zo prettig om op een matras te slapen die zich hieraan aanpast. Doordat wij matrassen aanbieden met 10 achteraf verwisselbare zones die diverse hardheden hebben, kunnen wij ieder lichamelijk deel afzonderlijk de passende en juiste ondersteuning bieden. Door simpelweg te kijken naar welke ondersteuning uw lichaam nodig heeft ontwikkelen wij de matras die perfect matcht bij u.

Zorg voor voldoende nachtrust tegen rugpijn na slapen

Tijdens de nachtrust is het het moment voor uw lichaam om zich te kunnen herstellen. Door in de nachtelijke uurtjes goed te kunnen bijtanken kunt u overbelasting van spieren en gewrichten tegengaan. Wist u dat lage rugpijn regelmatig veroorzaakt wordt door overbelasting? Zorg er daarom voor dat u zeven tot negen uur in de nacht slaapt om de ideale nachtrust te kunnen pakken.

slapen

Rugpijn na slapen voorkomen door voldoende beweging te hebben

Wist u dat verschillende soorten rugpijn op te lossen zijn door uw lichaam overdag voldoende beweging te gunnen? Wanneer u last van rugpijn heeft is het namelijk stukken beter om te bewegen dan te blijven liggen. Daarbij is het uiteraard belangrijk dat u niets forceert. Wandelen, yoga en zwemmen zorgen er onder andere voor dat gewrichten en spieren soepel blijven. Door deze sporten te beoefenen kunt u rugpijn dan ook zeker verminderen. Helemaal wanneer u een kantoorbaan heeft en zo’n 40 uur per week achter een bureau zit is het verstandig om te blijven bewegen. Bewegen is een goede afwisseling om ons lijf te ontlasten. Loop tijdens de pauzes gerust een rondje, neem de trap in plaats van de lift of bezoek het toilet op een andere verdieping.

Voorkom rugpijn na slapen door oefeningen te doen

Rugpijn na slapen kunt u onder andere voorkomen door uw rug sterker te maken. Wist u dat u die zelfs heel eenvoudig thuis kunt doen? Doormiddel van het doen van eenvoudige oefeningen versterkt u onder andere uw rugspieren. Uw spieren en gewrichten kunt u gemakkelijk sterker maken en tevens soepel houden door iedere week in ieder geval drie keer uw oefeningen te doen.

Knie optrekken naar borst

Ga op uw rug op de grond liggen en trek in een rustige beweging één knie zo ver mogelijk richting borst. Houd dit een paar tellen vast en strek de knie langzaam weer terug. Verwissel met uw andere been en herhaal dit 10 keer.

Buikspieroefeningen

Er zijn veel manieren van buikspieroefeningen. De bekendste is met opgetrokken knieën op uw rug liggen terwijl u de handen op uw borst of achter het hoofd plaatst. Til langzaam uw schouders van de grond terwijl u uw hoofd recht houdt. Beweeg weer terug en trek niet aan uw nek. Bouw dit langzaam op.

Rugpijn na slapen voorkomen

Het voorkomen van rugpijn na slapen heeft met diverse factoren te maken. Zowel een matras op maat, beweging en oefeningen helpen u van uw klachten afkomen. De beste optie is om deze factoren met elkaar te combineren zodat u ook daadwerkelijk geen rugklachten meer krijgt. Graag helpen onze adviseurs u verder en geven graag vrijblijvend advies. Daarnaast zullen wij er alles aandoen om u een matras naar wens aan te meten.