Categorieën

Recente berichten

Archief

Archieven

Blog

Beter slapen? 5 tips voor een goede nachtrust!

Beter slapen en heerlijk uitgerust wakker worden? Dat gaat helaas niet vanzelf. Veel mensen hebben moeite met het vinden van een goede nachtrust. Voor de één is het lastig om in slaap te vallen, terwijl de ander vooral last heeft van vaak wakker worden of veel draaien gedurende de nacht. Een betere nachtrust is wenselijk wanneer u merkt dat uw slaapproblemen langer aanhouden en, na verloop van tijd, een negatieve invloed krijgen op uw dagelijks functioneren. Bedder helpt u graag op weg naar een goede nachtrust.

Deze handige tips helpen u beter slapen!

Wij hebben een paar handige slaaptips voor u verzameld. Deze tips bij slaapproblemen helpen u beter slapen, waardoor u een betere nachtrust ervaart en meer uitgerust wakker wordt. Uiteraard moeten we wel voorop stellen dat beter slapen enkel mogelijk is wanneer u een bed heeft dat goed bij u past. Past uw bed niet goed (meer) bij u, bijvoorbeeld door veranderingen in uw gezondheid of omdat het bed niet meer van hoge kwaliteit is? Wij kunnen u een boxspring op maat leveren die perfect bij u past. Zo helpen wij iedereen beter slapen! Is er niets mis met uw bed, maar blijft u slecht slapen? Misschien kunnen onderstaande 5 slaaptips u helpen.

1. Ga verstandig met licht om

Licht heeft meer invloed op ons lichaam dan we vaak denken. Felle verlichting in de uren voor u naar bed gaat is af te raden. Dit felle licht laat de hersenen namelijk denken dat het dag is, waardoor u juist meer energie krijgt. Vermijd ook blauw licht. Dit is het licht dat elektronische apparaten, zoals smartphones en computers, in grote hoeveelheden uitstralen zonder dat dit duidelijk merkbaar is. Laat u in de avonden vooral omringen door zacht, warm licht.

Overdag is felle verlichting of daglicht juist goed voor een betere nachtrust. Donkerte overdag maakt de hersenen moe, waardoor u in de nacht slechter slaapt. Wanneer u op de dag minimaal 2 uur aan fel licht wordt blootgesteld, dan verhoogt dit de slaapefficiëntie met 80 procent. Uw slaapkwaliteit verbetert, evenals de slaapduur, en de tijd om in slaap te komen verkort met maar liefst 83 procent.

2. Realiseer een betere slaap met supplementen

Slecht slapen wordt meer dan eens veroorzaakt door gevoelens van stress en zorgen. We zijn allemaal wel in meer of mindere mate bekend met het piekeren voor het slapengaan. Onrustige gevoelens zorgen voor slecht slapen. Helaas is het niet altijd makkelijk om uzelf te kalmeren en de stress los te laten voor u naar bed gaat. Er zijn verschillende supplementen die u helpen ontspannen en zorgen voor een betere nachtrust. U kunt bijvoorbeeld denken aan de volgende supplementen:

  • Melatonine
  • Glycine
  • Lavendel
  • Magnesium
  • L-theanine
  • Ginkgo biloba
  • Valeriaanwortel

3. Zorg voor de ideale temperatuur in de slaapkamer

U kunt veel doen om de slaapkwaliteit te verbeteren. Zo kunt u bijvoorbeeld testen wat u het best draagt voor een hoog slaapcomfort, u kunt ontdekken welk beddengoed voor u het meest comfortabel is en u kunt verschillende hoofdkussens proberen. Kost het in- en uitstappen u veel energie? Dan staat dit ook een goede nachtrust in de weg. U kunt dan wellicht beter een seniorenbed kopen dat u helpt beter te slapen. Toch, al uw inzet om beter te slapen is voor niets als de temperatuur in uw slaapkamer niet goed bij u past.

De lichaams- en slaapkamertemperatuur beïnvloeden de slaapkwaliteit. Slecht slapen wordt meer dan eens veroorzaakt door een verkeerde temperatuur in de slaapkamer. De slaapkwaliteit wordt sterker beïnvloed door de omgevingstemperatuur dan door omgevingsgeluiden. Een temperatuur van 20 graden Celsius is voor de meeste mensen een comfortabele temperatuur om beter te slapen.

4. Breng een bezoek aan uw huisarts

U wilt beter slapen, maar al uw inspanningen om een goede nachtrust te realiseren lijken voor niets te zijn geweest. U slaapt nog steeds slecht. In dit geval is het goed om eens een bezoek te brengen aan uw huisarts. Een onderliggende gezondheidstoestand kan de oorzaak zijn van uw slaapproblemen. Een veelvoorkomend probleem is slaapapneu, dat een inconsistente en onderbroken ademhaling veroorzaakt. Mensen met deze aandoening stoppen herhaaldelijk met ademen tijdens het slapen. Ongeveer 9 procent van de vrouwen heeft last van slaapapneu, tegenover 24 procent van de mannen.

Uw huisarts kan onderliggende aandoeningen vaststellen of uitsluiten. Er zijn natuurlijk meer aandoeningen die zorgen voor slecht slapen. Denk onder meer aan slaap/waakstoornissen en slaapbewegingsstoornissen. Een zorgbed kopen kan in bepaalde gevallen een oplossing zijn. Heeft u een zorgbed nodig? Dan adviseren wij u graag.

5. Neem een bad of douche voor het slapengaan

Een warm bad of een warme douche helpt u op meerdere manieren beter slapen. Op de eerste plaats zorgt een bad of douche voor een momentje voor uzelf. Het werkt ontspannend en kalmerend, waardoor u zich minder gespannen voelt na een bad of douche. Dit helpt u om makkelijker in slaap te vallen. Hoe warmer het water, hoe beter het is voor een goede nachtrust. U valt namelijk sneller in slaap wanneer uw lichaam afkoelt.

Wilt u niet in bad of onder de douche vlak voor het slapengaan? Dan helpt het ook om alleen uw voeten op te laten warmen in goed warm water. In bed koelen uw voeten weer af, waardoor u sneller in slaap valt. Het nemen van een warm bad of een warme douche in de 90 minuten voordat u naar bed gaat helpt u beter slapen. De slaapkwaliteit verbetert en u krijgt meer diepere slaap.

Beter slapen met een boxspring op maat

Voor iedereen geldt dat beter slapen begint met een bed dat in alle opzichten goed bij u past. Bij Bedder bent u welkom voor een boxspring op maat, volledig afgestemd op uw specifieke behoeften. Zo leveren wij onder meer zorgbedden, seniorenbedden en elektrisch verstelbare bedden. Maak nader kennis met ons aanbod door online een gratis brochure aan te vragen. Wilt u meer informatie of een persoonlijk advies? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan altijd voor u klaar, zodat beter slapen ook voor u binnen handbereik komt.